Handleiding voor Spelleider

Uitleg van het spel, inclusief de rollen en de handleiding voor de spelleider.
Plaats reactie
ArjendeJong
Site Admin
Berichten: 94
Lid geworden op: 01-06-2012 15:52

Handleiding voor Spelleider

Bericht door ArjendeJong » 12-06-2012 22:42

Voorbereiding

Voorwoord
Het is voor iedere spelleider aan te raden om eerst 1 sessie mee te spelen in Weerwolven van Wakkerdam. Zo heb je een idee hoe het spel verloopt en heb je met wat geluk ook een kijkje achter de schermen kunnen nemen. Vanaf het moment dat je een goed beeld hebt gevormd over hoe het grotere geheel samenhangt, kun je het spel veel beter organiseren. Niet enkel door je eigen ervaringen, maar ook door te leren uit de sterke en zwakke punten van de vorige spelleiders. Denk eraan dat spelleider een zware verantwoordelijkheid draagt en dat deze functie je gegarandeerd wat tijd zal kosten. Het vereist daarnaast discretie, nauwgezetheid en spelers waarderen het ook zeer als de spelleider leuke verhalen rond de gebeurtenissen kan en wil schrijven. Denk dus zeer goed na voordat je jezelf opgeeft als spelleider! Maar het is zeer leuk om te doen en mensen op te hitsen :)

Opstarten van een potje
Je kunt als spelleider pas een potje opstarten als de vorige afgelopen is. Als dit het geval is, is het aangeraden om de discussie in WvW Offtopic in de gaten te houden. Zo weet je meteen of iemand anders van plan is om hem op te starten. Indien dit niet het geval is, kun je altijd even voorstellen of jij het mag doen. Als niemand zich hiertegen verzet, voel je dan vrij om het potje op te starten. Bekijk even welk nummer het laatste spel had en voeg daar één aan toe. Dit zet je in de titel van het topic dat je ervoor aanmaakt.

In de post waarmee je het topic opent schrijf je:
  • Een verhaal (optioneel, maar zeer gewaardeerd)
  • Tot wanneer spelers zich mogen inschrijven (-> Ook wel de starttijd van het spel)
  • Een eventuele limiet op het aantal spelers (+/- 30 is soms aan te raden)[/list:u]

    Verdelen van de rollen
    Het eerste dat je doet is vaststellen hoeveel spelers er in het spel zitten. Bepaal aan de hand hiervan welke rollen je wenst te gebruiken. Probeer om een balans uit te werken waarin zowel de burgers als de weerwolven sterke en zwakke kanten hebben. Zo kun je twee priesters gebruiken voor de burgers en twee ketters voor de weerwolven. Indien je één priester en twee ketters zou gebruiken, loopt het wat minder goed. De burgers zouden dan meteen de priester eruit kunnen stemmen als hij zijn flesje mist gezien er dan meer kans is dat die een ketter zou kunnen zijn. Indien je moeilijkheden ondervindt of vragen hebt over een goede balans kun je altijd contact opnemen met een vorige spelleider of enkele ervaren spelers. Iedereen houdt van een gebalanceerd spel, dus ze zullen je wel een eerlijk antwoord geven.
    Eenmaal je een keuze gemaakt hebt over de rollen die je wenst te gebruiken, kun je de spelers gaan verdelen. Er zijn enkele gulden regels:
    • Steek niet alle ervaren spelers in hetzelfde kamp, maar zorg ervoor dat beide kampen over voldoende ervaring beschikken.
    • Zorg ervoor dat de sterke rollen niet te gemakkelijk te raden zijn. Als alle sterke spelers een sterke rol hebben, wordt het veel te eenvoudig om te raden wie dood moet.
    • Geef best ook geen te sterke rollen aan nieuwe spelers. Je kunt hen wel een minder sterke rol bij de burgers (adellijke/gezegende) bij de neutralen (hypnotiseur) of bij de slechte spelers (apostaat/secretaris/ketter/...) geven.[/list:u]

      Maak eerst een ruwe toedeling van de rollen en bekijk daarna even de balans volgens de sterktes en zwaktes van iedere speler. Soms kun je heel interessante combinaties maken die het voor spelers knap lastig kan maken.

      Begin van het spel

      Versturen van de rollen
      Eenmaal alle rollen toegedeeld zijn en het spel kan beginnen, verstuur je aan alle spelers hun rol. Het is zeer belangrijk dat je dit doet voordat het spel begint, omdat de rollen een invloed op de stemming kunnen hebben. Je deelt de rollen mee door een privébericht naar de betrokken te sturen. Een aantal tips bij het versturen van de rollen:
      • Stel de berichten op voorhand op. Het neemt een heleboel tijd om alle rollen te verzenden, dus het is aangewezen om ontvangers en inhoud van het bericht al als concept op te slaan. Bij het begin van het spel hoef je dan slechts op bijwerken te klikken en je kunt hem gaan verzenden.
      • Vraag aan de cupido om te laten weten wie hij of zij wenst te koppelen voordat de burgemeestersverkiezing afgelopen is.
      • Deze 'groepen' mogen elkaars rollen kennen:
        1. Zielsverwanten onderling
        2. Weerwolven onderling
        3. Geliefden onderling (als de cupido een keuze heeft gemaakt)[/list:u]

        Elementen in de post waarmee het spel van start gaat
        Eenmaal alle rollen verzonden zijn, moet je nog belangrijke dingen aan alle spelers laten weten in een post in het spel. Dit kan wel eens de beginpost genoemd worden. Wat zeker in het berichtje dient te staan:
        • Verhaaltje
          Optioneel, maar dit maakt het altijd leuker om te lezen.
        • Gebruikte rollen
          Welke rollen + bijrollen zitten er in het spel + hoeveel?
        • Aanpassingen aan rollen en spelregels
          Dit gaat over alle aanpassingen van de gewone spelregels en rolomschrijving. Vergeet niet om de nieuwe regels en/of rolomschrijving toe te voegen zodat iedereen hiervan op de hoogte is.
        • Personen met recht op veteraanstem
          Kijk naar de overlevenden van het laatste potje en eventueel het(/de) potje(s) daarvoor indien de vorige spelleider aan deze sessie deelneemt.
        • Burgemeestersverkiezing
          Hier dient het spel altijd mee te beginnen. De burgemeester is de speler die de knoop doorhakt wanneer de stemming in de dag gelijk loopt. Vermeld:
          1. De namen van de burgemeesterskandidaten
          2. Tot wanneer de verkiezing duurt[/list:u]

          Burgemeestersverkiezing

          Algemeen
          Iedere burger heeft het recht op één stem. Het is niet toegestaan om de stemmen aan te passen tenzij een speler voor iemand gekozen heeft die geen burgemeesterskandidaat is. Neem dan contact op met een moderator om de post uit het topic te laten halen.

          Indien de stemming gelijk loopt, dient een tweede stemronde georganiseerde te worden tussen de twee kandidaten met de meeste stemmen. In dit scenario schrijf je:
          • Een verhaaltje (optioneel, doch zeer gewaardeerd)
          • De overgebleven kandidaten (eventueel met aantal stemmen)
          • Tot wanneer de tweede stemronde overblijft[/list:u]
            Eenmaal een burgemeester verkozen is, kan de spelleider de eerste dag inluiden. In deze post dien je het volgende te schrijven:
            • Een verhaaltje (optioneel, maar zeer gewaardeerd)
            • Wie de burgemeester geworden is
            • Tot wanneer de eerste dag duurt (liefst helemaal onderaan en/of in een opvallend lettertype)[/list:u]
              Twee aandachtspunten wanneer een burgemeester verkozen is:
              • Stuur een privébericht naar de burgemeester met de vraag wie hij of zij graag als opvolger wenst te zien.
              • Heeft de cupido al twee spelers gekoppeld? Zo niet: koppel twee willekeurige spelers met elkaar.[/list:u]

                Dag

                Algemeen
                Als de burgemeester verkozen is, kan de dag beginnen. Het is aangeraden om te noteren wie op welke persoon stemt. Dit kan in een Excel-blad, via Google Docs, een kladblok of soortgelijke alternatieven. Dit is van zeer groot belang omdat onder meer de stem van een adellijke op een weerwolf dubbel telt. Denk er wederom aan dat het onder geen enkele omstandigheden toegestaan is om een stem aan te passen TENZIJ de stem ongeldig was (zie bijzondere gevallen). Als de dag afgelopen is, wordt de persoon met de meeste stemmen gedood. Daarna valt de nacht.

                Bijzondere gevallen

                Stemming loopt gelijk
                Indien twee of meerdere spelers evenveel stemmen op hun hoofd hebben, moet de burgemeester de knoop doorhakken. De spelleider maakt een post met daarin de vermelding dat de burgemeester de knoop moet doorhakken en hij geeft ook een deadline wanneer deze beslissing in het topic geplaatst dient te worden.

                Speler is overleden
                Indien de persoon met de meeste stemmen op zijn hoofd tijdens de stemronde overlijdt (beul, jager, vrijwillig, verklappen van bepaalde geheime rollen...), kan de spelleider beslissen om:
                • Alle stemmen op die persoon ongeldig te verklaren en deze spelers een nieuwe kans om te stemmen te geven.
                • Alle stemmen op die persoon ongeldig te verklaren maar geen nieuwe stem te geven. In dat geval zal de persoon met de tweede meeste stemmen opgehangen worden.[/list:u]
                  Speler brengt een ongeldige stem uit
                  Een stem is ongeldig als gestemd wordt op:
                  • Een speler die op het moment van de stem dood is
                  • De spelleider en eventuele fictieve personages
                  • Een persoon die niet deelneemt aan het spel[/list:u]

                    De speler in kwestie mag dan zijn stem veranderen. Neem contact op met een moderator om de ongeldige stem uit het topic te halen.
                    Afsluiten van de dag
                    Schrijf als spelleider een bericht met daarin:
                    • Een kort verhaaltje (optioneel, maar zeer gewaardeerd)
                    • De rol en bijrollen van de speler (liefst in het wit zetten)
                    • Dat het nacht is en tot wanneer deze duurt.
                      [/list:u]
                      Nacht

                      Algemeen
                      De nacht, het meest geliefde moment voor menig speler met een nachtelijke rol. De weerwolven laten weten wie ze die nacht willen opeten en andere nachtelijke rollen kunnen hun acties uitvoeren. Als de nacht afgelopen is, begint de dag opnieuw. Dit cyclus blijft doorlopen tot de voorwaarden voldaan zijn om het spel af te sluiten.

                      Gulden regels
                      [list]
                    • Wacht tot de nacht volledig afgelopen
                      Op deze manier krijgen alle nachtelijke rollen de kans om naar buiten te komen indien ze dit wensen. Er is niets vervelender dan de ziener al op de hoogte te stellen van iemands rol en dan een berichtje van de yeti te krijgen. Als je de nacht afwacht, kun je dit nog beïnvloeden. Reageer pas op de berichten als de dag weer begonnen is.
                    • Wie geen bericht stuurt, doet niets.
                      Voorbeelden: laten de weerwolven niet weten wie ze willen opeten? Jammer, maar helaas. Dan vindt er geen moord plaats. Laat de ziener niet weten wie hij wil zien? Jammer, dan kijkt hij die nacht niet.
                    • Geef spelers nooit tips(!)
                      Reageer slechts op berichten op een manier als: 'Ik zal het noteren. Je krijgt mijn antwoord wanneer de nacht afgelopen is.' Er is niets vervelender dan verklappen dat de yeti buitenkomt of dat er een belangrijke persoon gedood zal worden. Nooit doen dus![/list:u]

                      Volgorde van nachtelijke acties
                      [list=1]
                    • Yeti
                    • Doodsdrankje van de heks *
                    • Levensdrankje van de heks *
                    • Hypnotiseur *
                    • Rookmaker
                    • Gezegenden (apart per persoon)
                    • Vrije liefde
                    • Beschermengel
                    • Apostaat **
                    • Ooggetuige
                    • Lunch van de wolven
                    • Ziener
                    • Dorpsgek[/list:o]

                      * Deze simulatie gaat uit van een voorstel dat rookmaker mogelijk geen invloed heeft op de neutrale rollen.
                      ** Indien de nieuwe omschrijving van apostaat aangenomen zou worden.

                      Kansen van slagen en mislukken berekenen
                      Sommige rollen, zoals de yeti en de lafaard, werken met een percentage waarmee acties kunnen mislukken. Hieronder enkele suggesties hoe je bijvoorbeeld 50% objectief kunt berekenen.
                      [list]
                    • Munt werpen: kop of munt
                    • Dobbelsteen werpen: even/oneven, 1-3/4-6
                    • Random.org: even/oneven of waarde tussen X en Y[/list:u]

                      Als een gezegende een weerwolf zegent, is er een kans dat de lunch mislukt. Je kunt dit percentage berekenen door de volgende formule:

                      100 / (Levende weerwolven + 1)
                      Let op: niet volgroeide welp telt NIET(!) mee voor het aantal weerwolven.

                      Voorbeeld: er zijn zeven weerwolven in leven:
                      100 / (7+1)
                      = 100 / 8
                      = 12,5%

                      Om dit getal willekeurig te bepalen kun je random.org gebruiken. Als de waarde ONDER je berekende percentage komt te liggen, mislukt de lunch.

                      Afsluiten van de nacht
                      Als de nacht afgelopen is, post dan als spelleider een bericht met:
                      Een verhaaltje (niet verplicht, maar zeer gewaardeerd)
                      Wie er gestorven is/zijn + ook de reden
                      Gebruikte acties van de yeti, heks, rookmaker, beschermengel/apostaat (wanneer de lunch gered wordt)
                      Dat het terug dag is en tot wanneer.


                      Beëindigen van het spel


                      Wanneer een spel eindigt
                      Het spel stopt wanneer:
                      [list]
                    • Alle burgers gedood zijn
                    • Alle weerwolven dood zijn
                      !! Neutrale burgers kunnen bij beide kanten overleven.[/list:u]

                      Een uitzondering op deze regel zijn de goed-slecht koppeltjes. Deze ontstaan als de cupido een goede en een slechte speler met elkaar verbindt.
                      [list]
                    • Als alle burgers gedood zijn, mag de gekoppelde burger blijven leven.
                    • Maar: Als alle weerwolven gedood zijn, moet de gekoppelde weerwolf sterven. Hier is een eenvoudige reden voor: als de goede burger alle weerwolven zou gaan verklikken, is er geen plezier meer aan. Door deze 'maar' zal hij of zij dus niet zo snel alle weerwolven verklikken.[/list:u]

                      Wat ook kan gebeuren is overmacht. Voorbeelden: Spelers hebben massaal valsgespeeld, alle rollen lekken uit, alle rollen gaan verloren...
                      Als het écht niet anders kan, moet de spelleider op basis hiervan ook besluiten om het spel vervroegd af te lassen.

                      Afsluiten van het spel
                      Als het spel afgesloten kan worden, sluit je af met:
                      Het laatste deel van je verhaal
                      De namen van de overgebleven spelers (veteranen)
                      De rollen van alle deelnemende spelers


                      Communicatie naar spelers toe

                      Algemeen
                      Wees altijd voorzichtig in communicatie naar spelers toe. Hou je bewust buiten discussies op het forum en geef nooit tips, ook niet subtiel, tenzij de rolomschrijving het toestaat. Het spel wordt er voor niemand leuker op als de spelleider teveel dingen verraad en zo de balans verstoort.

                      Timing
                      Een belangrijk aandachtspunt is de timing waarop een spelleider iets zegt over zijn functie of werkzaamheden. Als speler X bijvoorbeeld zegt: "Ik heb mijn rol nog niet ontvangen!", reageer je best niet meteen (publiek) dat je bezig bent met de rollen van de weerwolven te verzenden. Beter zeg je iets als: "Momentje geduld... ik heb (nummer) aantal rollen bekend te maken in een willekeurige volgorde en zoiets neemt nu eenmaal wat tijd."

                      Instinkers
                      Tips mag je niet geven, maar instinkers wel. Als de lunch mislukt kun je bijvoorbeeld vijf tot tien verschillende namen opsommen waardoor het voor iedereen een raadsel blijft wie nu precies het slachtoffer zou zijn. En het leuke van al: de naam van het slachtoffer hoeft er nog niet eens tussen staan.:p

Homo sapiens non urinat in ventum

Plaats reactie