Goede Rollen (Burgers)

Uitleg van het spel, inclusief de rollen en de handleiding voor de spelleider.
Plaats reactie
ArjendeJong
Site Admin
Berichten: 94
Lid geworden op: 01-06-2012 15:52

Goede Rollen (Burgers)

Bericht door ArjendeJong » 01-06-2012 17:05

Op alfabet, uitgezonderd de gewone burger:

Gewone burger
Eigenschappen:
De burger is een burger zonder gaven. Hij mag in de dag met de andere levende spelers stemmen.

Beschermengel
Eigenschappen:
De beschermengel kan elke nacht iemand beschermen tegen de weerwolven.
Indien de weerwolven zijn beschermeling aanduiden als lunch-slachtoffer zal er die nacht geen lunch zijn.
Beperkingen:
De beschermengel kan een speler maximum drie maal beschermen.
De beschermengel beschermt enkel tegen de lunch van de weerwolven.
De beschermengel kan zichzelf niet beschermen.
Doordat de beschermengel heilig is, kan deze niet geconverteerd worden.
Als de weerwolven de beschermengel proberen te converteren zal de weerwolf met conversie doodgaan.
Tijd van actie:
De nacht.

Beul
Eigenschappen:
De beul kan éénmaal een zelfgekozen speler vermoorden. Dit doet hij overdag, iedereen kan dus zien dat hij de beul is.
De beul mag zelf in het speltopic de moord schrijven. Dit mag dus niet anoniem gebeuren.
Beperkingen:
Het wordt ook op prijs gesteld als de beul de spelleider via een persoonlijk bericht (PM) waarschuwt voor zijn actie opdat deze er zo snel mogelijk op kan reageren.
Tijd van actie:
De dag.

Dorpsgek
Eigenschappen:
De dorpsgek kan één keer in een even nacht (2, 4, 6 ...) de rol van vier spelers aan de spelleider vragen. De rollen worden hem dan in een willekeurige volgorde verteld. Hij ziet niet enkel de hoofdrollen, maar ook alle bijrollen van die speler.
Beperkingen:
De dorpsgek kan de rollen maar één keer opvragen.
De dorpsgek vraagt deze rollen op in een PM naar de spelleider.
Dit kan alleen in even nachten.
De dorpsgek mag de rollen van dode spelers en hemzelf niet opvragen.
Tijd van actie:
De even nachten.

Gezegende
Eigenschappen:
De gezegende kan elke nacht iemand zegenen. Dit houdt in dat deze speler niets slechts kan doen, maar dat alle goede daden van deze speler niet kunnen mislukken.
Dit betekent concreet dat een goede speler geen last heeft van de yeti en apostaat en dat een slechte speler zijn kracht die nacht niet kan gebruiken.
Wanneer de gezegende een weerwolf zegent, is er een kans dat de lunch mislukt. Deze kans wordt groter naarmate er minder wolven zijn. Hoe groot deze kans is, is aan de spelleider om te bepalen. Hij of zij kan bijvoorbeeld honderd procent delen door het aantal overgebleven wolven.
Beperkingen:
De gezegende kan niet twee nachten achtereen de dezelfde persoon zegenen. Op neutrale spelers heeft de zegening geen effect.
Tijd van actie:
De nacht.

Jager
Eigenschappen:
Deze speler kan zijn speciale kracht pas gebruiken bij zijn dood. Wanneer hij sterft kan hij een zelfgekozen speler mee het graf innemen.
De jager mag zelf dit stukje schrijven of het overlaten aan de spelleider. Hij is echter dood en mag in dit stukje geen informatie meer vrijgeven.
De jager moet zijn keuze aan het begin van het spel doorgeven, hij kan zijn keuze altijd veranderen in de loop van het spel. Dit zodat de jager geen informatie meer krijgt na zijn dood.
Beperkingen:
Het is toegestaan (en zelfs aangeraden) meer dan één naam op te geven als mogelijk slachtoffer, voor het geval dat de persoon die de jager had opgegeven al op een andere manier stierf.
Het is ook toegestaan voorwaarden te verbinden aan je slachtoffer. vb: 'als ik gelynched wordt vermoord ik persoon A, maar als ik in de nacht sterf vermoord ik persoon B.
Als de jager niemand kiest als slachtoffer, zal hij niemand de dood mee innemen.
Tijd van actie:
Het moment van zijn dood.

Ooggetuige
Eigenschappen:
De ooggetuige kan 1x een zelfgekozen nacht een weerwolf betrappen tijdens een moord.
Hij herkent dan de weerwolf en kan dus één speler met zekerheid aanduiden als weerwolf.
Beperkingen:
De weerwolf krijgt enkel te horen: 'Persoon A was één van de weerwolven die de moord pleegden.'
Hij krijgt dus niet de specifieke rol van persoon A te horen.
Indien er geen dode valt (door bv de beschermengel) krijgt de ooggetuige geen naam te horen. Hij kan een andere nacht opnieuw proberen.
Indien de dode terug tot leven gewekt wordt, ziet de ooggetuige wel een wolf..
De ooggetuige ziet random één van de weerwolven.
Als de ooggetuige in de nacht wordt gelyncht als hij zijn krachten al heeft gebruikt, mogen de weerwolven een dubbele moord plegen.
Tijd van actie:
De nacht.

Priester
Eigenschappen:
De priester bezit een klein flesje heiligwater. Hij kan dit flesje uitgieten over een zelfgekozen speler. Als deze speler een weerwolf of de heks is zal deze speler doodgaan, anders gebeurt er niets. Dit doet hij overdag, en dus kan iedereen zien dat hij de priester is.
De Priester krijgt er de rol van 'cupido' bovenop, maar de spelleider mag beslissen om deze rol apart te plaatsen.
Beperkingen:
Het flesje heiligwater werkt enkel op de heks en weerwolven en niet op andere personages/hulpjes.
Het flesje heiligwater werkt niet op de ketter.
De priester mag zelf in het speltopic de moord schrijven.
Het wordt ook op prijs gesteld als de priester de spelleider via pm waarschuwt voor zijn actie opdat deze er zo snel mogelijk op kan reageren.
De priester kan zijn actie niet anoniem uitvoeren.
Tijd van actie:
De dag

Vrije liefde
Eigenschappen:
De vrije liefde mag iedere nacht bij een andere speler doorbrengen. Als de weerwolven hem proberen te converteren of op te eten als hij bij een andere peler overnacht, zullen deze acties falen. De vrije liefde zal wel sterven als de persoon bij wie hij overnacht door de wolven gedood wordt. Als de persoon bij wie de vrije liefde overnacht door de weerwolf met conversie geconverteerd wordt, wordt hij ook geconverteerd.
Beperkingen
De vrije liefde kan niet twee keer na elkaar bij dezelfde speler overnachten.
Als de vrije liefde slaapt bij de lunch van de wolven (gewone lunch of slachtoffer van de welp), zal hij ook sterven.
De vrije liefde wordt geconverteerd als de persoon bij wie hij slaapt ook geconverteerd wordt.
Indien de vrije liefde niet aan de spelleider laat weten bij wie hij wenst te overnachten, blijft hij voor die nacht thuis.
Tijd van actie:
De nacht

Yeti
Eigenschappen:
De yeti kan twee nachten buitenkomen om de spelers te beschermen.
Wanneer de yeti buiten is hebben alle nachtelijke activiteiten een kans van 50% op falen (ook andere yeti's).
Beperkingen:
De yeti is beperkt tot twee nachtelijke uitstappen per spel.
De yeti dient zelf de spelleider een berichtje te sturen wanneer hij naar buiten komt.
Tijd van actie:
De nacht.

Ziener
Eigenschappen:
De ziener kan elke dag aan de spelleider doorgeven van welke speler hij een visioen wil hebben, in dit visioen ziet hij dan de rol van die speler.
Beperkingen:
De ziener mag zijn rol niet verklappen.
De ziener gaat dood als hij het zandmannetje ziet.
De ziener ziet enkel de rol van speler, niet diens bijrollen.
Als de ziener kijkt naar een speler die diezelfde nacht geconverteerd wordt, mislukt zijn visioen.
Het visioen van de ziener kan ook gehinderd worden door de rookmaker, yeti en apostaat.
Tijd van actie:
De nacht.
Homo sapiens non urinat in ventum

Plaats reactie