Slechte rollen (Weerwolven)

Uitleg van het spel, inclusief de rollen en de handleiding voor de spelleider.
Plaats reactie
ArjendeJong
Site Admin
Berichten: 94
Lid geworden op: 01-06-2012 15:52

Slechte rollen (Weerwolven)

Bericht door ArjendeJong » 01-06-2012 17:11

Op alfabet, uitgezonderd de 'Gewone weerwolf'

Gewone weerwolf
Eigenschappen:
De gewone weerwolf is de tegenhanger van de gewone dorpsbewoner voor de slechte spelers. Hij heeft geen extra krachten, maar mag met de weerwolven meebeslissen wie de lunch wordt.


Apostaat
Eigenschappen:
De apostaat is de tegenhanger van de beschermengel en de ziener/dorpsgek. Hij kan een speler beschermen tegen het visioen van de ziener/dorpsgek of een slachtoffer van de wolven van de dood redden. Hij kan beiden slechts eenmalig doen.
Beperkingen:
De apostaat kan zichzelf niet beschermen.
Wanneer de apostaat een speler afschermt die door de dorpsgek opgevraagd wordt, zal de dorpsgek maar 3 rollen te zien krijgen in plaats van 4. Het is niet zo dat het hele visioen van de dorpsgek mislukt. De dorpsgek krijgt uiteraard niet te horen welke persoon afgeschermd was.
De apostaat kan beide acties maar éénmaal doen.
Tijd van actie:
De nacht.

Flapuit
Eigenschappen:
De flapuit is een weerwolf die in het speltopic altijd de naam van een weerwolf moet noemen. Hij mag dit doen door één of meerdere namen van medespelers in zijn bericht te verwerken. Dit mag op eerder welke manier: onzichtbare inkt, citaten...
Beperkingen:
Deze naam mag niet in de signature van de flapuit staan.
De flapuit mag niet uitgedaagd worden door dingen te zeggen als: "Laten we eens allemaal geen namen opnoemen."
De flapuit mag zijn eigen naam of de namen van dode weerwolven niet noemen.
Als er geen andere weerwolven meer overblijven, moet de flapuit geen namen meer noemen.
Als de flapuit geen naam van een weerwolf schrijft in zijn post, gaat hij dood.
Tijd van actie:
In het spel (dus niet elders)

Ketter
Eigenschappen:
De ketter heeft net als de priester een flesje heiligwater. Dit heiligwater is echter nep, en het dus op niemand werken.
De ketter gebruikt zijn heiligwater overdag zodat iedereen het kan zien. De ketter mag dit niet anoniem doen.
De spelers weten dan niet of hij de ketter of de priester is.Ook overleeft de ketter het heiligwater van de priester.
De ketter is een weerwolf die zich voordoet als een priester. De ketter hoort dus bij de weerwolven en doet mee met de weerwolven.
Beperkingen:
De ketter kan maar éénmalig zijn heiligwater gebruiken.
De ketter mag zelf in het speltopic de actie schrijven, maar mag ook een berichtje naar de spelleider sturen.
Het wordt op prijs gesteld als de ketter de spelleider via pm waarschuwt voor zijn actie opdat deze er zo snel mogelijk op kan reageren.
Tijd van actie:
De dag.

Secretaris
Eigenschappen:
De secretaris neemt notities over het kiesgedrag van de spelers. Hij is op de hoogte wanneer één of meerdere adellijken op een weerwolf stemmen. Dit zijn alle slechte rollen en burgers/neutrale spelers die geconverteerd werden. Deze informatie krijgt hij van de spelleider op het einde van iedere stemronde. De secretaris is een weerwolf.
Beperkingen:
De secretaris krijgt niet te horen wie de adellijken zijn of op welke wolf gestemd wordt. Wel krijgt hij informatie over hoeveel adellijken op een weerwolf gestemd hebben op de stemming.
Als de welp niet volgroeid is, wordt hij als burger beschouwd en telt hij niet mee.
Tijd van actie:
Na de stemronde

Sjamaan
Eigenschappen:
De sjamaan is een weerwolf met zienerskrachten. Hij kan éénmaal de rol van een andere speler opvragen. Hij krijgt de hoofdrol en alle bijrollen van die persoon te zien. Indien het visioen mislukt door de rookmaker, mag hij het niet opnieuw proberen. Indien het visioen om een andere reden mislukt (overlijden van personage, yeti ...) mag hij het wel opnieuw proberen.
Beperkingen:
De sjamaan gaat dood als hij het zandmannetje ziet.
De sjamaan is een weerwolf.
Als het visioen mislukt door de rookmaker, mag de sjamaan het niet opnieuw proberen.
Tijd van actie:
De nacht

Weerwolf met conversie
Eigenschappen:
De weerwolf met conversie kan eenmalig een goede of neutrale speler in een weerwolf veranderen. Deze speler verliest dan zijn krachten en wordt een gewone weerwolf. De speler behoudt wel zijn bijrollen, zoals adellijke en geliefde.
De weerwolf met conversie kan zelf de speler en nacht kiezen waarin hij zijn actie uitvoert. Indien de conversie mislukt, mag de weerwolf met conversie het nog een tweede keer proberen. Als deze tweede poging ook faalt, verliest de weerwolf met conversie zijn gave.
Beperkingen:
De weerwolf met conversie kan de IJzeren Hein, de lafaard en de beschermengel niet converteren.
De weerwolf met conversie sterft wanneer hij beschermengel of IJzeren Hein probeert te converteren.
Tijd van actie:
De nacht.

Welp
Eigenschappen:
De welp is een wolf in wording. Bij aanvang van het spel is hij nog klein en weet niet wie de andere wolven zijn.
In de derde nacht zal de welp uitgroeien tot een volwassen wolf en krijgt hij te horen wie de andere weerwolven zijn.
Wanneer de weerwolven de welp aanduiden als slachtoffer in de derde nacht zal hij niet vermoord worden (in eerdere nachten wel).
Omdat de welp nog onvolgroeid is kan hij niemand vermoorden tenzij deze persoon hem erg vertrouwt en/of de welp hem erg goed kent. Dit wilt zeggen: als de welp de rol van een speler kent, kan hij deze vermoorden. De welp kan dit tweemaal toe doen en enkel in de eerste drie nachten. Dus als de welp vermoedt dat speler A een ziener is, en wil dat speler A doodgaat omdat hij de ziener is, kan de welp speler A vermoorden. Als de welp het fout heeft, kan hij niemand meer aanduiden om te vermoorden. Als de welp het wel goed heeft zal de gekozen speler sterven.
Beperkingen:
De beul, priester en ketter kunnen niet vermoord worden door de welp nadat ze hun actie hebben gebruikt. (als de pm van de welp verstuurd was vóór de actie gepost was zal de welpmoord wel alsnog doorgaan)
De welp kent de weerwolven niet voor de derde nacht. De wolven kennen de welp ook niet voor de conversie.
Zolang de welp niet transformeert gaat hij niet dood door het heiligwater van de priester.
Wanneer de welp iemand vermoordt moet hij de spelleider pm'en en de rol van dit personage doorgeven. Wanneer de rol fout is zal de moord mislukken (dit telt als 1 van de 2) en krijgt het slachtoffer te weten dat de welp hem probeerde te vermoorden (hij krijgt niet te horen wie de welp is). De welp krijgt twee kansen om een speler te doden.
De welp kan maximum één speler per nacht vermoorden en enkel in de eerste drie nachten.
De welp krijgt pas op het einde van de derde nacht te horen wie de wolven zijn en omgekeerd.
Een stem van een adellijke speler op een nog niet volgroeide welp telt niet dubbel. Als de welp volgroeid is, dan telt de stem wel dubbel.
Tijd van actie:
De nacht
Homo sapiens non urinat in ventum

Plaats reactie