Extra rollen (Bovenop je rol)

Uitleg van het spel, inclusief de rollen en de handleiding voor de spelleider.
Plaats reactie
ArjendeJong
Site Admin
Berichten: 94
Lid geworden op: 01-06-2012 15:52

Extra rollen (Bovenop je rol)

Bericht door ArjendeJong » 01-06-2012 17:16

Adellijke
Eigenschappen:
De adellijke is een speler wiens stem dubbel telt op een weerwolf of geconverteerde speler.
Een adellijke is altijd burger.
Beperkingen:
Een stem op een burger of neutrale speler telt nooit dubbel. Ook als de welp nog niet volgroeid is, telt de stem niet dubbel.
De adellijke mag zijn rol niet vertellen. Indien dit gebeurt zal de speler in kwestie sterven. Spelers zijn verplicht om dit aan de spelleider te melden indien dit gebeurt.

Burgemeester
Eigenschappen:
Indien de stemmen voor een lynch gelijk zijn, moet de burgemeester beslissen wie er gedood zal worden.
Zodra een speler burgemeester wordt moet hij doorgeven wie hij als vervanger wilt mocht hij sterven. Hij mag deze keuze op elk moment voor zijn dood nog veranderen. Dit om problemen met inactieve burgemeesters tegen te gaan.
Beperkingen:
Een speler kan enkel burgemeester worden door stemming of indien de vorige burgemeester overlijdt en de rol aan deze speler doorgeeft.
De burgemeester mag enkel de doorslag geven wanneer de stemming gelijk is.
Als de stemming voor burgemeester gelijk is, zal er een tweede ronde georganiseerd worden.

Cupido
Eigenschappen:
De cupido kan zichzelf aan een andere bewoner van Wakkerdam koppelen OF mag twee andere spelers met elkaar koppelen.
Wanneer één van hen beide sterft zal de ander ook sterven. De gekoppelde spelers worden geliefden.
Als de cupido geen twee namen opgeeft, zal de spelleider twee willekeurige spelers met elkaar koppelen.
Als een van de geliefden dood gaat gaat de andere ook dood uit liefdesverdriet.
De priester (zie goede rollen) kan cupido zijn, maar dit mag ook een aparte speler zijn.
Beperkingen:
De cupido heeft geen beperkingen in zijn keuze, maar mag zijn keuze niet meer aanpassen eenmaal deze aan de spelleider doorgegeven is. De keuze moet voor het einde van de verkiezingen voor burgemeesterschap doorgegeven worden aan de spelleider, anders kiest de spelleider twee geliefden.
Tijd van actie:
Na de eerste nacht, vóór de tweede nacht

Dorpsoudste:
Eigenschappen:
De dorpsoudste is een oude speler. Hij heeft veel ervaring in het leven.
In zijn jonge jaren was hij koning in het ontwijken van schoten en kon hij elk vergif herkennen.
Door zijn leeftijd kan hij dit niet meer, maar hij is nog altijd zeer taai.
Als de weerwolven hem de eerste keer willen opeten, zal dit mislukken. Indien de wolven een tweede keer terugkeren, zal de dorpsoudste wel gedood kunnen worden.

Geliefden
Eigenschappen:
Geliefden zijn twee spelers door door de cupido verbonden werden. Als de een sterft, zal de ander door liefdesverdriet sterven. Ze moeten samenwerken om het potje te overleven en mogen dus elkaars rol weten.
Beperkingen
Als één van de twee sterft, sterft de ander ook.
Als een goede speler met een slechte speler wordt verbonden, doet de goede speler mee met de slechte spelers. Dit type koppel zal wel moeten sterven als de burgers wensen te winnen. Ze kunnen wel overleven als het koppel als enigen overblijven of als alle andere burgers gedood zijn.

IJzeren Hein
Eigenschappen:
De IJzeren Hein is beschermd tegen twee gebeurtenissen:
Als de jager de ijzeren hein mee het graf in wil nemen, zal er niets gebeuren. De identiteit van de IJzeren Hein is dan wel bekend.
Als de beul de IJzeren Hein wil vermoorden zal dit mislukken en zal de beul zelf sterven. De identiteit van de ijzeren hein is dan ook bekend.
Als de weerwolf met conversie de IJzeren Hein wil converteren zal de weerwolf met conversie sterven en de ijzeren Hein overleven. De identiteit van de IJzeren Hein zal dan niet bekend zijn.
Beperkingen:
De ijzeren hein is enkel beschermd tegen de beul, jager en conversie van de weerwolven.
De ijzeren hein kan geen weerwolf zijn.

Lafaard
Eigenschappen:
Als de lafaard overdag gekozen wordt om gedood te worden, zal de lafaard niet sterven, maar vluchten.
De lafaard kan niet door de weerwolf met conversie geconverteerd worden.
Als de weerwolven of de welp de lafaard willen opeten, is er 50% kans op falen.
Beperkingen:
De lafaard kan maar éénmaal van de galg vluchten. Indien hij hier een tweede keer naar gestuurd zou worden, sterft hij alsnog.

Veteraan
Eigenschappen:
Een veteraan is een speler die het vorige potje van WvW overleefd heeft. Hij heeft recht om éénmaal een veteranenstem uit te brengen. Dit wil zeggen dat hij zijn stem voor die dag dubbel mag laten tellen. Indien de adellijke op een weerwolf stemt en hij zijn veteranenstem inzet, telt zijn stem driedubbel.
Beperkingen:
Een speler kan enkel veteraan worden door het vorige WvW-potje tot het einde te overleven. Als hij het eerstvolgende potje overslaat, verliest hij zijn recht op veteraanschap. De enige uitzondering is wanneer hij de overgeslagen potjes spelleider is geweest.
De veteraan kan maar één keer zijn stem overdag verdubbelen. Hij dient dit duidelijk in zijn bericht te vermelden.
De veteraan mag niet op twee verschillende personen stemmen.
Tijd van de actie:
Dag

Zandmannetje
Eigenschappen:
Als het zandmannetje word opgegeten door een weerwolf mogen de weerwolven die nacht nog iemand opeten. Een dubbele moord dus.
Het zandmannetje weet dat hij het zandmannetje is.
Beperkingen:
Als de ziener of sjamaan een visioen van het zandmannetje willen zien, sterven ze. Het zandmannetje verliest dan zijn bijrol als zandmannetje. Het zal dus geen dubbele moord in de nacht daarop veroorzaken.

Zielsverwanten
Eigenschappen:
Spelers die zielsverwant met elkaar zijn, weten elkaars rol. Deze spelers zijn altijd goed en kunnen niet geconverteerd worden.
Beperkingen:
Enkel goede spelers kunnen zielsverwant zijn.
Let op: een zielsverwant kan door cupido aan een slechte speler gekoppeld worden, dus nog altijd slecht zijn.
Homo sapiens non urinat in ventum

Plaats reactie